Monday, January 05, 2009

غزه در آتش

چندین روز است که مردم بیچاره غزه زیر بمباران و حمله زمینی اسراییل هستند. همه هم حمله شدید و غیر منطقی اسرائیل را محکوم می کنند. واقعا به نظر می آید که اسرائیل تصمیم گرفته اتفاقات اخیر را بهانه ای بکند تا کلک حماس را بکند. این وسط مردم بی نوای غزه در آتشند. برای من جای سوال است که چرا کسی نمی پرسد چرا حماس آتش بس را تمدید نکرد؟ چرا حماس موشک باران شهرک های اسرائیلی را شروع کرد؟ چه کسی به این ها مشاوره می دهد که خودشان را در آتش بیاندازند. چه دوست داشته باشیم چه نه، اسرائیل قوی است و حمایت آمریکا را هم دارد. هیچ کشوری هم حاضر نیست مستقیما با اسرائیل درگیر شود. چه آنهایی که رسما جا زده اند و چه آنهایی که از دور هارت و پورت می کنند. هیچ کس حاضر نیست تحقیر شکست از اسرائیل را بپذیرد و البته بهانه به آنها بدهد تا فشار بیشتری به فلسطینی ها بیاورند. این وسط اما عده ای منافع خودشان را جلو انداخته اند و دایه دلسوزتر از مادر شده اند و همه را تشویق به حمله و خشونت می کنند. واقعیت این است که این مشکل جز با مقاومت هوشمندانه و صلح آمیز حل نمی شود. در نهایت هم واقعیت اسرائیل وجود دارد و قهرمان بازی باعث برگشتن به 50 سال پیش نمی شود. در همه این قهرمان بازی ها این مردم بیچاره بودند که به خاک سیاه نشسته اند. یاسر عرفات بعد از سی سال جنگیدن به این نتیجه رسید که برگشتن به گذشته امکان ندارد و یا اگر هم داشته باشد به هزینه ای که از جیب و جان مردم بی گناه خرج می شود نمی ارزد. نتیجه این شد که بالاخره فلسطین تشکیل شد. از دور ایستادن و گریه کردن برای دیگران آسان است. همه دوست داریم بیرون بایستیم و به فلسطینی ها بگوییم بجنگید. اما واقعیت این است که این راه به جایی نمی رسد. راستش من به قهرمان بودن و قهرمان بازی اعتقاد ندارم. آنهایی هم که دارند تا جایی که از خودشان مایه می گذارند خوب است. اما مایه گذاشتن از دیگران و بیرون گود ایستادن و هارت و پورت کردن خیلی بزدلانه تر از تصمیم عاقلانه به بسنده کردن به حداقل ها است.

ماهم خیلی عاقل باشیم، خلیج فارسمان را الخلیج نکنیم و مواظب بند تنبان خودمان باشیم که با ابوموسی یکجا در نرود. راستی یادتان باشد یک نگاهی به داستان تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی بکنید. کار انگلیسی ها خیلی شبیه کاری بود که در فلسطین انجام دادند. البته به نفع ما!


پ.ن این را هم ببینید بد نیست. درباره جنگ شش روزه است.

http://en.wikipedia.org/wiki/Six-Day_War


2 comments:

Anonymous said...

همینه که میگی

Anonymous said...

پسر فسقلی من فهمیده که " هم اسرائیلی ها و هم فلسطینی ها ، هر دو آقا بد هستند" ... نمی دونم چرا آدم بزرگ ها دقت بچه ها رو ندارند!